onsdag 26. februar 2020

Til kongen - Jahn Teigen


Til kongen - Jahn Teigen


Du sang ditt liv. Du sang mitt liv. Du sang for alle. Og alle synger på Min første kjærlighet og Det vakreste som finns.

Du var en verdensoptimist og bandt sammen mennesker og land da du sang Kast våpen og Glasnost.

Du sang Ensom natt og opplevde helt sikkert både tomhet og ensomhet da du stakk til Italia og ble der i tre år. Men vi trodde på Prima Vera da dere sang Det er Norge som er bra, det er Norge som er best. Helt til du flyttet til Sverige og nynnet 

Noen ganger blir livet og sangtekster store paradoks. Du sang Stopp, si ja, men sa nei til Genesis. På 70-tallet sang du Gight feber, en slags skjebnens ironi med tanke på revmatismen din. Det ble vanskelig å gå Mil etter mil etter dette. Likevel beholdt du humoren din, hadde mange planer - du tenkte sikkert Det er en fin dag hver dag.

Du sang Jeg gi' kke opp, Jeg er Optimist, Trenger bare En dags pause. Vi svarte: Bli bra igjen. Men det ble du ikke. Etterpåklokskap har sjeldent hatt noen verdi, men jeg tenker at Du skulle sagt ifra. Kanskje kunne du fått mer Medicine. Faktum er nok at du selv har vært folkets terapeut gjennom sanger som om sorg, kjærlighet, glede og galskap, selv om du også bare var Et menneske.

Du sang Syvende himmel og Åtte dagers uke. Jeg vet ikke om du trodde på himmelen, men hvis det var slik - sang du nok Når jeg kommer diiit, av full hals på reisen. Kanskje krydret du resten av turen med De gærne har det godt og Så fint å være idiot. For du var Ikke som alle andre, du var en Sensasjon. Du ville blitt tatt imot med åpne armer og fått rom ved siden av Høvding Erik Bye. På ditt dørskilt ville det stått Den jævla naboen..;)

Du sang: Ha du lyst på litt mer? Du visste svaret. Vi fikk aldri nok. Men du sang også: Gi meg fri
Med sorgfullt hjerte er det innvilget. Du sang; All we have is the past, men minnene etter deg lever For eternity. 

Jeg trøster meg med at jeg har No` å holde i - hele din katalog av sanger og hele din fantastiske karriere. Jeg tror du vil at alle skal tenke at i morgen er det en Ny dag og at vi skal leve i Harmoni. 

Høyt der oppe er nok langbordet dekket på. Himmelen har fått storfint besøk. Klovn uten scene har nå fått hele himmelen å boltre seg i. Det blir fort Piker, vin og sang.



Jahn Teigen

Ingen kommentarer: