fredag 8. november 2013

Hvor barnslig går det an å bli...

Et barn har tatt bopæl i hodet
Det dukker fram ny og i ne
Sklir du og ramler i hund’bæsj
Da føler jeg trang til å le


Lørdagskos pleies i heimen
Vri åtter med barna i kveld
Jeg stokker og deler til alle
Gir åtterne glatt til meg selv
Familie, selskap og middag
Vi sitter rundt bordet og preker
Barna får slippe løs tidlig
Misunn’lig jeg ser på de leker
Kona ser Cæsar på TV
Fotball er mere for meg
Fjernkontroll knabbes fra fruen
Hun banner og rusler sin vei


En søndag det kom fram et forslag
På tide å rusle en tur
Jeg nektet, og satt meg i sofa’n
Jeg furtet, var kjempesur
Lørdagsgodt kjøpes i mengder
Men barna de nekter å dele
De sovner med posen i hånda
Da ser jeg mitt snitt til å stjele


Jeg krangler med sønnen om FIFA
Kjøpt inn for pengene mine
Han nekter å gi meg kontrollen
Jeg tar den; han starter å grine
Å tape for kona i Ludo
Jeg reiser min nedslåtte kropp
Jeg smiler og fyrer opp peisen
Så brenner jeg spillet opp

Viser fram fisken på Facebook
Tok den på stang i det fri
At kjøpet ble gjort på butikken
Det skal jeg jo aldri si

Ingen kommentarer: