torsdag 28. november 2013

Når ord går til krig

Et vrient problem - er det mulig å løse?
Debatt er en krig som skal gi oss litt fred
Snakker du fort som en mitraliøse
Diagnosen du får kalles munndiare


Ladete setninger smeller i rommet
Argumentene brukes som ammunisjon
Bokstavtroppen samler seg klare til angrep
Ordkrigen kalles for en diskusjon




Uærlige stemmer som skarpladde våpen
Adjektivskudd brukes ikke med vett
Vi skyter hverandre med interjeksjoner
Substantiv fyres med en, ei og et




Retoriske miner blir lagt ut som feller
Med stemmen som våpen, gjør jeg meg stor
Og tegner et bilde med små metaforer
Et ordskifte vinnes med fremmede ord




Jeg ruster til angrep, er klar til å sikte
Magasinet mitt rommer et helt alfabet
Grammatikken skal bygge en språklig bombe
En overskrift rammer med krigstypen fet




Sarkasme kan treffe deg midt inn i blinken
Jeg fyrer av fraser fra A helt til Å
De kommer fra levra og skytes fra hofta
Substansen, kan hende - er litt så som så

Ny-ord som selfie de lar seg jo bruke
Forkortende ord er i dag blitt en seff
Men hakker du tenner og starter å stamme
Får motstander'n inn de verbale treff



Ingen kommentarer: